måndag 3 augusti 2009

VAMPYRER

Jag har blivit besatt av vampyrer! Helt seriöst, och jag älskar det <3
Dom är så fashinerade på något sätt (hoppas ni inte tycker att jag är konstig nu) och jag har läst varenda vampyrbok jag kommit över. Jag har också sett massa vampyrfilmer och dokumentärer om vampyrer.
Jag ska rekomendera några vampyrböcker som du kan läsa, om du känner för det:

1. Först och främst rekomenderar jag Om jag kunde drömma, skriven av Stephenie Meyer. Det är den första boken i Twilight sagan som består av 4 böcker.
Detta är den bästa bokserien som finns, och det håller säkert många med mig om med tanke på den rådandeför "twilight-hysterin".
Har du inte redan läst böckerna så borde du göra det!
Stephenie har en "egen syn" på vampyrer och hur de lever. Hennes syn på vampyrerna tycker jag är den bästa, just för att vampyrerna då kan leva "nästan" helt normalt mitt bland människorna- till och med på dagen(!)
De är varken känsliga för solljus, vitlök eller kors.

2. Sen rekomenderar jag Drakula (klassikern), skriven av Bram Stoker. Denna bok är också väldigt bra, Bram skildrar den "äldre vampyren" som man hört talas om i flera andra sammanhang från förr i världen. Här sover vampyrerna i kistor på dagen, och har ingen "fri vilja". De avskyr vitlök, kors och dör i solljus.

3. Sist rekomenderar jag En vampyrs bekännelser, skriven av Anne Rice. Det finns fyra böcker i bokserien, varje bok handlar om olika vampyrer som på något sätt har stött ihop med varandra.
Annes tolkning av vampyrerna ligger någonstans mellan Brams syn- och Stephenies syn på vampyrer. Dessa vampyrer har en "fri vilja" liksom vampyrerna i twilight men de sover i kistor och är känsliga mot lök, kors och solljus liksom vampyrerna i Drakula.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar